NaNoWriMo 2019 – Uppdatering 1

tumblr_pynwv9HiLJ1qd8ab4o3_1280

Dag 1: 2093 ord
Dag 2: 1356 ord
Dag 3: 1606 ord

Jag tänkte att det kunde vara kul att byta ut mina vanliga veckouppdateringar med NaNoWriMo-uppdateringar istället. Så varje söndag nu i november kommer de här inläggen komma upp, med antal ord skrivna och tankar jag haft under den gångna veckan.

Så saker och ting har tuffat på ganska bra de här första dagarna. Jag är uppspelt över att NaNoWriMo äntligen är här och det brukar räcka ganska långt för att hålla motivationen uppe. Men igår smög sig lite tvivel på.

Jag har egentligen inte pratat så mycket om vad min ungdomsserie handlar om, men i korta drag kan man säga att den är centrerad kring häxor. Vampyrer, varulvar och andra övernaturliga varelser är också en del av berättelsen. Tanken är att det ska vara roliga, underhållande böcker som man kan läsa fort och ha en kul stund under tiden. Jag älskar sådana berättelser. Älskar häxor och vampyrer och allt sådant där och jag har aldrig riktigt brytt mig om ifall det jag skriver anses ”fint” eller så. Mitt mål är underhållning. Jag vill skapa berättelser som gör läsaren glad, med karaktärer att bry sig om.

Men så kom det där tvivlet ändå. Är det här för generiskt? Är det redan gjort? Det finns ju inte direkt en brist på böcker med häxor och vampyrer och övernaturlighet. Är det för oseriöst eller till och med löjligt? Men jag försöker slå undan de tankarna. För i grund och botten tror jag på de här böckerna. Jag har så himla roligt när jag skriver dem och jag hoppas att det ska lysa igenom när de en dag finns ute i världen. Att jag kan ge samma känsla till en läsare, även om det inte är världens mest unika koncept kanske. Men så är det väl med det mesta? Allt är redan gjort och allt det där. Jag får se till att just mina böcker blir sina egna helt enkelt. Att jag uppnår det jag vill – att ge någon en trevlig, rolig, underhållande stund under tiden de läser min bok. För det är egentligen det enda jag vill. Så nu ska jag skriva på helt enkelt och skita i de där tankarna som dyker upp ibland. Det ska bli så himla bra det här!

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång